..aneb s úsměvem jde všechno líp! :-)

Den 57-60 Huacachina & Nasca

22.12.2019 23:35

Z hloubi Amazonie jsem tentokrat preletel letadlem zpet do Limy a zamiril vice na jih. Zhruba po mesici jsem prochazel ulicemi Limy a vůbec jsem se nedivil, ze jsem byl po priletu do Peru z toho trochu vyjukany. Miraflores s Peru ma opravdu minimum spolecneho a je to spise takovy skok do stredu Evropy. Vse je zaroven 3-5x drazsi nez kdekoliv jinde :-)


Vydal jsem se proto brzy dále na jih a me kroky zamirily do pouste v okoli Icy a konkretne do 10km vzdalene oazy Huacachina. Cele místo ma vecer sve kouzlo a je proto oblibenym cilem především pro zeny ci pary a hotely se tomu dokázaly velmi dobře prizpusobit. Přes den je cela oaza jiz méně prijemnym mistem, teploty dosahuji opravdu vysokých cisel. Jezirko uprostred v noci naprosto fotogenicke, se zmeni spise na zeleny rybnik a opravdu tam není, co delat. Tour proto nabizi jezdit bugginama v dunach nebo sjizdet duny na snowboardu (ma to hacek - vleky na pousti opravdu nejsou :-)


Ja jsem se rozhodl vydat se na vypravu do dun a vysplhat na nejvyssi dunu v okoli. Vyrazil jsem kolem 11h a velmi rychle zjistil, ze přes den se cela poust dokaze solidne rozpalit - takze jsem stoupal, udelal par kroku, vysypal pisek a lehce zklidnil popalena chodidla a pokračoval dal. Podarilo se mi postupne vylezt na vrchol, nafotit okolni poust a obejit celou oazu. S popalenymi chodidly jsem pote rychle vyhledal studenou vodu a stin. Huacachina byl pro me opet trochu sok setkat se s cistym turismem - a dobře oblecenymi a vyzehlenymi turisty. :-) V dzungli jsem byl zvykly na trochu jiny typ cestovatelu :-) 


Huacachina bylo zaroven pro me mistem, kde jsem vecer zazil sve první zemetreseni. Cela budova se otrasala a bylo slyset hluboke zvuky z nitra země. Vse trvalo jen par vterin (a zadna budova nespadla), ale byl to rozhodne zvlastni zazitek :-)

Po poustni oaze jsem dále zamiril do města Nazca a k mistnim obrazcum a piktogramum v pousti. Cetl jsem o tomto miste uz když jsem byl maly, a proste jsem ho musel videt :-) Nasca je mensim mestem, kompletne bez vody - vse si musí dovazet, a je obklopena pousti a horami s tisice let starymi obrazci a piktogramy, které jsou viditelne pouze z letadla. Dosahuji velikosti stovky metru az radu kilometru a rada vyzkumniku zasvetila cely svůj život snahou je rozlustit a prijit na jejich vyznam.


Nejvyznamejsi byla Maria Reiche, která zila primo na pousti a zkoumala je přes 40let az do sve smrti. Diky jejim objevum se cele místo dockalo vetsiho zajmu a ochrany ze strany Unesco. Dodnes nikdo poradne nevi, k cemu obrazce a piktogramy slouzily. Pouze se domnivaji, ze je vytvorila civilizace Nasca zhruba 500let pr.n.l, ale nic vice není znamo. Nektere z obrazcu ukazuji na urcita souhvezdi, nektere cary smeruji k podzemnim nalezistim vody, nektere obrazce slouzily k ritualnim ceremoniim a obetovani bohum. Drtiva vetsina - téměř 100% je ale nezname. Linie nejsou hluboke, mají cca 30-50cm, a jedna se o odstraneni vrchni vrstvy pudy, pod kterou se nachazi svetla vrstva. Kvuli pouze 1h deste rocne, je vetsina neporusena a zachovala se po vice nez 2500 let.


V Nasce jsem stravil několik dni a navstivil mistni muzeum a planetarium pro lepsi pochopeni soucasneho poznani a teorii, a dochovanych nalezu. Navstivil jsem pote i mistni chramy a především dumyslne akvadukty, jakesi kruhove diry v zemi, které i v dnesni době po 2500letech stále obsahuji vodu! Soucasna populace Nascy, která je kompletne na suchu, by se tak mohla mnohemu priucit od svých predku.


Rozhodl jsem se i pro prelet malym letadlem nad planinou. V hostelu me varovali, ze snidane není dobry napad - rikal jsem si, ze banan nemuze nicemu uskodit. No ukazalo se, ze měli pravdu :-) Piloti se opravdu silne vyzivali v hlubokych naklonech nalevo a napravo, aby vsichni v malem letadle měli dobry vyhled. Jedna otocka a zakruta stridala druhou a horska draha je oproti tomu slaby odvar :-) Z vysky se zdaly obrazce male, ale dosahuji obrich rozmeru a nektere se tahnou kilometry napric celou pousti. Byl jsem rad, ze jsem je mohl navstivit.


ॐ Óm mani padmé húm © 2012 - 2020 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si www stránky zdarma!Webnode