..aneb s úsměvem jde všechno líp! :-)

Den 23-27 Mexico city I.

05.11.2019 18:13

Vecerni autobus do Mexico city jel po rovnych cestach, a tak jsem brzy odpadnul a vetsinu cesty jsem prospal. Po 7h cesty me privitalo ranni posmourne hlavni město Mexika - Mexico City (nebo jak mistni radi zkracuji CDMX; Ciudidad de Mexico).

Mexico city ma ponekud chaotickou, ale na spoje bohatou dopravu vcetne metra s 11 linkama, které se krizuji napric mestem. Metro je levna a rychla varianta, bohuzel ne moc bezpecna a casto se tam vyskytuji gangy, které za "predstaveni" pozaduji po všech penize, takze jsem byl vždy rad, když jsem z nej byl venku a odesel se vsim, s cim jsem prisel. "Predstaveni" jsem zazil několik, ale proslo mi, ze jsem jim peníze dat nechtel. Mistni jim často poslusne platili. Často jsem videl i na semaforech rodice s malymi detmi, kteri delali "predstaveni" s cilem vydelat nejake peníze. Metro v Mexiku staveli Francouzi a je podobne temne a spinave jako v Parizi, a místo koleji jezdi na kolech.


První den jsem se toulal po meste, absolvoval 2h free walking tour pro hlubsi kontext (zjistil jsem, ze par ulic od katedraly je cela narco ctvrt, kam rozhodne turista nesmi zabloudit ani během dne), cele město bylo puvodne na ostrove, postupne jezero vysusili, ale vse je na pisku a postupne se budovy propadaji (hodne budov ve meste je na sikmo), cela oblast je stále castecne aktivni a mají casta zemetreseni a mnoho dalsich detailu.

Odpoledne jsem se vydal na vylet do Teotihuacanu, kde se naleza jedna ze 2 nejvetsich pyramid světa (první je Cheopsova). Potkal jsem cestou kamarada z Finska a brzy uz jsme jeli směr naleziste. Dopravni situace v MC je brutalni, mají 4-5 proude silnice (v jednom smeru) a ještě to nestaci. Ze 40min cesty tak byla téměř 2h vyprava. Na naleziste jsme dorazili v 16h a v 17h zaviraji, ale kupodivu jsme vetsinu stihli a diky zapadajicimu slunci aspon nezemreli vedrem. 


Hlavni dominantou Teotihuacanu (jednoho z nejvyznamnejsich azteckych mest v regionu) je velka pyramida Slunce. Jedna strana jeji zakladny ma přes 222m a ma stejne rozmery jako velka Cheopsova pyramida v Egypte, pouze je zkosena, a proto je o par metru nizsi. A ma jednu velkou vyhodu, da se na ni vylezt po 246 schodech. Casu bylo malo, a tak jsme se zapalem vrhli do pyramidoveho alpinismu (nektere schody jsou vazne hodne velke). Brzy jsme stanuli na vrcholu a měli jsme nadherny vyhled na cele naleziste a udoli. 


Prekvapive tam toho krome pyramidy slunce a o něco mensi pyramidy mesice k videni moc není. Je videt obri nadvori/cesta mezi pyramidami a zaklady mensich chramu, ale další stavby se tam nenalezaji. Cele naleziste ma přes 20 km2, ale vetsina je nezrekonstruovana a zarostla. Vse jsme tak stihli v rekodnim case a v zapadajicim slunci to mělo sve kouzlo. Cesta zpet trvala opet necele 2h.

Vecery jsem v MC travil na hlavnim namesti u katedraly (Zocalo) a hlavni ulici kolem. Nejvice me do oci uderilo po Oaxace naprosta absence veskere vyzdoby ke svatku mrtvych. Nikde zadne kvetiny, dekorace ani instalace. Pouze vecer si lide na hlavni promenade navlikli masky jako na Halloween a chodili ulicemi nebo si nechali platit za fotku. Pouze asi dve zeny - mely saty a kostym s podobu tradicni Cantriny. Zbytek byl docela o nicem. 

Nakonec v dalsich dnech na hlavnim namesti postavili "Oltar oltaru", který obsahoval 4 oltare podle svetovych stran a lehke zpodobneni všech mexickych státu. Nicmene po oltarich jen z knihovny v Oaxace se jednalo pomerne o chabe napodobeni.

Nejvetsi oslava Dia de los muertos se konala 2.11., kdy byl velky pruvod mestem. Vtipne je, ze MC zadne pruvody nikdy nemelo, ale pote co byl natoceny novy James Bond - Spectre (část se natacela v okoli katedraly), a tam pruvod byl - tak zavedli oficialni pruvody. Jsou celkem dva, první je nekdy kolem 25.10. a je ciste inspirovany zpodobnenim z filmu. Druhy je 2.11. a vice k celemu svatku mrtvych. Byl jsem zvedavy, jak to bude vypadat. 


Nakonec se jednalo asi o hodinovy studentsky pruvod alegorickych vozu, lide byli v tradicnejsich kostymech a "krojich" a to vse za doprovodu vlastnich mensich kapel. V pruvodu se tak realizovalo 25 skol a kazda to pojala trochu jinak. Bylo to pekne videt, ale ze by to stalo tolik za to se uplne rici neda. Vtipny byl zaver pruvodu, který tvorily uklizeci vozy a zametaci ulic (uklizeli bordel po pruvodech). Mistni jim tleskali a vyjadrovali svůj respekt. :-) Mimo pruvod měli ještě ve meste jednu vyzdobenou cestu s povedenymi instalacemi pobliz jednoho z parku, ale jinak nic a vyzdoba obchodu a ulic se nekonala. :-)


Vecer jsem se toulal ulicemi a mel jsem hroznou kliku, protože na jednom zapadlem namesti jsem nasel oslavu svatku mrtvych mistnimi indiany. Jednalo se o realny ritual, který mel pramalo spolecneho s tanci pro turisty. Na namesti bylo přes 50 puvodem indianu z mistnich komunit, měli svůj vlastni oltar a tancili tradicni tance. Kdo obdrzel nachvili ritualni sekeru vedl tanec pro všech 50lidi, a pote ji opet predal dal. Tanec byl posvatny akt a pozehnani zaroven. Tancili tam indiani napric vekem a jednalo se o velmi dynamicky tanec, castecne hranicici s transem. Po 2h tanec ustal a starsi zapalili kadidlo a pronaseli motlitby ke 4 svetovym stranam. Bylo to neskutecne a byl jsem vazne rad, ze jsem to mohl videt. Za mne to bylo to nejlepsi ze všech oslav.

Pro porovnani - na hlavni ulici zase korzovali lide v Halloweenskych maskach. 

ॐ Óm mani padmé húm © 2012 - 2020 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode