..aneb s úsměvem jde všechno líp! :-)

Den 34 – Pashupatinath a Boudhanath

16.04.2012 11:22

Den 34 – Pashupatinath a Boudhanath

Kdyz jsem ted par dni opet v Kathmandu, rozhodl jsem se podnikat vicero vyletu do okoli po vsech zajimavych mistech. Prvni moji zastavkou tento den byl Pashupatinath, jedno z neposvatnejsich mist pro vsechny hinduisty v Nepalu. Srovnavaji ho s Varanasim v Indii.

Autobus mne vyhodil kdesi na krizovatce a ja jen nasledoval dav lidi kamsi do parku. Ten byl opet plny opic a po nejake chvili jsem dole pod kopcem videl prvni vezicky chramu. Bylo tam jak jinak nez prelidneno a vsude spousta hinduistu. Do hlavniho chramu je pro ne-hinduisty vstup zakazan, ale turistum s pruvodcem dovolila mistni ostraha jit alespon k zadnim dverim chramu, ktere byly velmi zdobne provedene. Videl jsem tam nejakou trochu divnou skupinu belochu, ocividne na nejakem zajezdu, co meli pruvodce, a fotili uplne blaznive vsechno okolo [horsi nez asiati :-D ] tak jsem se jen nachvili k nim pridal, abych se dostal ke dverim. Ostraha se me jen na cosi nesrozumitelneho zeptala, ja jen laksne prikyvl a byl jsem u dveri. :-) Nakonec se ukazalo, ze ta skupina jsou Cesi :-D No svoji identitu stejne narodnosti jsem nijak neodhalil a sel si opet brzy po svych.

Kousek od hlavniho chramu byl most pres reku a jen za prechod chteli po kazdem turistovi 500, to mi prislo jako nehoraznost, a tak jsem sledoval komplex jizneji, kde jsem nasel dalsi pruchod a nemusel jsem platit nic. Objevil jsem se primo na ghatech [mistech, kde spaluji sve mrtve, toto misto je pro ne neskutecne pozehnani moci byt spalen zde, i kralovska rodina ma sve misto zde; pobliz je posvatna reka Bagmati a vnimaji to stejne vyznamne jako Indove Varanasi]. Prochazel jsem par nadvori a chramovyh komplexu v jizni casti a zas tam jedna kontrola a at jim ukazu svuj listek pres vodu [vazne si myslel, ze nejaky mam :-D ], tak jsem se ho otazal, kde ze je to vydavaji a zamiril tim smerem. Cestou byl i muj pruchod, tak jsem tam rovnou zamiril, ale nejaky hlidac parkoviste, ze tudy nemuzu [i kdyz mistni mohli] a ze musim k hlavnimu chramu.. nastesti mu prijelo auto a ja rychle proklouzl a prekonal reku na jiznim cipu pres lavku. Cele jsem si to trochu nafotil, ale zas tolik me to neoslovilo. V kopci na vychodnim brehu byly i rady chramku se Sivovymi lingami, par sadhuu chtejici opet nejake penize a krasne schody lemovane chramky smerujici na vrchol kopce. Na schodech bylo i mensi pozdvizeni, protoze nenechave opice prave nekomu ukradli penezenku a ne a ne ji od nich dostat zpet. :-) Jak jsem stoupal, tak pribylo i stromu a byl jsem opet obklopen mensim dzungloidnim lesem [kterym se mel udajne prohanet Siva v podobe jelena]. Navrchu bylo jeste par chramu a zase krasne rady tech mensich, tak jsem si tam jen nachvili dal pauzu a pote po druhe strane kopce sesel opet dolu a ven z komplexu.

Zamiril jsem mistnima ulickama smer Boudha, jedna z nejvetsich stup na svete kolem ktere se soustredi tibetsky exil v Nepalu. Cestou jsem se stavil opet i na caj a brzy jsem uvidel vrsek stupy. Trochu me prekvapilo, ze neni nikde na kopci, ale na rovine proste uprostred mesta. Zaplatil jsem vstup 150 [jdouci na mistni chramy] a prochazel se ulickama okolo stupy. Rozdil byl znatelny, misto hindu chaosu a vravy, vsude mnohem klidneji, vse ciste, vsude samy mnich v rudem havu ci Tibetani cestujici z ruznych casti Tibetu v tradicnim obleceni [toto misto je pro Tibetany jedno z nejposvatnejsich i mimo Nepal]. Stupa samotna je ohromna a ma z vysky tvar mandaly. Na jeji zakladnu se da dokonce i vstoupit a celou stupu obejit. Tezko rict, co je v ni ulozeno z Buddhovych casu, jestli jeho predmety ci nejake ostatky, ale energie mista je nadherna a okolni vejir obchodu a klasteru jako by tim byl take naplnen a prostoupen. V ulickach okolo se to jen hemzi chramy, zastoupeny jsou vsechny 4 skoly, ale prevazuje nejstarsi Ningma [dalailama prislusi k mnohem novejsi tradici, ktera je zastoupena predevsim v indicke Dharamsale]. Prochazel jsem se ulickama a zastavil se pote v jedne tibetske restauraci [Double Dorje] na jidlo a meli dokonce I tofu! Tak jsem si dal s nadsenim spenatove testoviny s tofu a zeleninou a uzival si, ze neco podobneho uz jsem mesice nemel. :-) Zdrzel jsem se par hodin a prochazel jeden klaster za druhym a co je krasne, ze narozdil od hinduistickych chramu, kam zadny bezverec nesmi, sem muze kdokoliv a proste jen sednout a pridat se k meditaci. :-) Nakonec jsem komplex opustil a vydal se opet na autobus zpet.

Vecer jsem zasel vyzkouset jedno vytipovane creepy place [kde jsem vidal mistni, ale nebylo to oznacene ani jako restaurace] a vyklubal se z toho super podnik [zadne bistro, opravdova restaurace, ale pro mistni, takze bez nesmyslnych tax a prirazek], kde se ve vyssich patrech sedi opet i na zemi, tak jsem si dal po delsi dobe thukpu a veg momo a uplne paradni. :-)

ॐ Óm mani padmé húm © 2012 - 2020 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode